Vass-Autószerviz Hírek

Aktuális híreink

  1. Hírek
  2. 70 éves a ŠKODA 1200 – Teljes acélkarosszéria a szélcsatornából
2022.09.01.
Újdonság a Škodától

70 éves a ŠKODA 1200 – Teljes acélkarosszéria a szélcsatornából

70 éves a ŠKODA 1200 – Teljes acélkarosszéria a szélcsatornából július 11-én az első sorozatgyártású ŠKODA 1200 Sedan a márka első teljes acélkarosszériás modelljeként gördült le a Mladá Boleslav-i szerelőszalagrólA pontonkarosszéria egyaránt tágas belteret biztosított a vezető, az utasok és csomagjaik számáraA fejlesztők Prága-Letňany szélcsatornájában optimalizálták az 1:5 és 1:10 méretarányú modellek formáját1961 őszéig összesen 67 071 ŠKODA 1200/1201 személyautó, illetve haszonjármű készült Mladá Boleslavban, Kvasinyban és VrchlabíbanMladá Boleslav/Budapest, 2022. augusztus11. – Hetven évvel ezelőtt vette kezdetét Mladá Boleslavban ateljes egészében acél karosszériával szerelt ŠKODA 1200 Sedan gyártása. Ez a jelentős technológiai fejlődés gazdaságosabb nagyüzemi termelést tett lehetővé, miközbena karosszéria a jármű tömegének csökkentése mellett kínált lehetőséget a beltér bővítésére és a passzív biztonság növelésére. A Sedan pontonkarosszériája az elsők közé tartozott Csehszlovákiában, amelynek formáját szélcsatornában optimalizálták.Az első Mladá Boleslav-i autót, amelyet egykor a mérnökVáclav Laurin csapata fejlesztett ki, már 1905-ben bemutatta a Laurin & Klement márka a nagyközönség előtt. A legendás L&K VOITURETTE A nyitott fakarosszériával készült, s nem volt szélvédője és ajtói sem. Később kézzel alakított fémlemez-alkatrészeket rögzítettek apró szegekkela favázra, ezt azeljárást még fél évszázaddal később is alkalmazták az autóiparban.július 11-én azonban jelentős változás következett a gyártástechnológiában. A fakarosszériáról fémkonstrukciókra váltottak, a karosszériák favázának készítéséért felelős asztalosok így a járműexportbanhasználatos szállítóládákra álltak át. Az új ŠKODA 1200 Sedan az első integrált sárvédőkkel kiformált, teljes egészében acélból készült pontonkarosszériával mutatkozott be, egyszerre téve lehetővé a beltér hatékonyabb kihasználását és a passzív biztonság növelését. A sima, lekerekített felületek a jármű ápolását is megkönnyítették.A ŠKODA új modelljének fejlesztése már 1948-ban megkezdődött, az első prototípus pedig egy évvel később készült el. Hamarosan további változatok követték, például lehajtható hátsó üléssel kialakított, széleskörűen variálható kombi (Station Wagon; STW), de nyitott karosszériás prototípus is készült.A ŠKODA 1200 Sedan a központi csővázra csatlakozó futóműkoncepció továbbfejlesztéseként érkezett. E konstrukció elöl villás kialakításában hordozta az OHV-szelepvezérléssel és más innovatív megoldásokkal, például nedves hengerperselyekkel készült benzinmotort, amelynégyfokozatú, szinkronizált sebességváltón keresztül hajtotta a független felfüggesztésű hátsó kerekeket. Avégsebesség105 kilométer/órára, az üzemanyag-fogyasztás pedig 100 kilométerenként 10 literre adódott.A Sedan„atyja”Akkoriban a karosszériagyártás egyik legfontosabb alakjának Josef Velebný (1906-1989) számított, aki már 1925 óta dolgozott a Mladá Boleslav-i autógyárban, 1946-tól pedig a karosszériarészleget vezette. Ebben az időszakban kezdődött az aerodinamikai optimalizálás területén isszisztematikus kutatás-fejlesztés, amelynek eredményeképpen a járművek maximális sebessége nőtt, miközben üzemanyag-fogyasztásuk csökkent, decsendesebbé is váltak és karosszériájuk is kevésbé szennyeződött menet közben. A kutatás akkoriban 1,8 méter átmérőjű szélcsatornában, 1:5 és 1:10 méretarányú famodelleken végzett méréseken alapult. Ilyen létesítménnyel ekkor még csak a Prága-Letňanyban működő Repüléskutató és -vizsgáló Intézet rendelkezett. A ŠKODA kezdetben a ŠKODA 1101/1102 Tudor modelleket tesztelte itt, a középpontbanazonban a ŠKODA 1200 modellek álltak.Új karosszériájával a jármű alacsony, mindössze 1050 kilogramm saját tömegének előnyeit is élvezhette, ami nagyjából a régebbi, jóval kisebb ŠKODA RAPID OHV modell tömegénekfeleltmeg. Az ötüléses Sedan jól hozzáférhető pótkerékkel kialakítottés az akkoriban kötelező szerszámkészlettel felszerelt, különálló csomagtartóval készült. A négy ajtó a küszöböket is takarta, hogy ne szennyezze be az utasok ruházatát a ki- és beszállás során. Az aktív biztonság növeléséhez egyebek mellett a kormányoszlopra helyezett sebességváltókar is hozzájárult, fokozatváltáskor ugyanis a vezetőnek csak egy pillanatra kellett levennie a kezét a kormánykerékről,emellett a középső alagútról áthelyezett váltókarnakköszönhetően nagyobb lábteret is élvezhetett.A teljes egészében acél karosszéria előnyei nemcsak a lépcsőshátú változatban, hanem a kishaszonjárművekben is megmutatkoztak. Gyártásukat 1952-ben Vrchlabíbankezdték meg, mígKvasiny üzemében a mentőautó-változatokkészültek, amelyekben a személyzeten kívül két ágy is helyet kapott. 1953 elején azoldalra nyíló, egyrészes csomagtérajtóval kialakított,praktikus ŠKODA 1200 STW kombi bővítette tovább a kínálatot. A lehajtható ülések egy része a nagyobb karosszériamerevség érdekében csak a jármű jobb oldaláról volt elérhető, kétüléses kivitelében pedig a kombi 1750 milliméter hosszú és 1380 milliméter – a kerékjáratok között990 milliméter – széles rakfelületet kínált.A ŠKODA 1200 Sedan folyamatosan korszerűsödött. A fejlesztések keretében optimalizálták a karosszéria szilárdságátés mérsékelték a belső zajszintet. Az újdonságok között szerepeltek a korszerű irányjelzőlámpák is, amelyek a korábbi mechanikusirányjelzőkarokat váltották fel. Az erősebb motorral szerelt, modernizált ŠKODA 1201gyártása 1956 elején indult be, teljesítménye 4200-as percenkénti fordulatszámon 45 lóerőt (33,1 kW) tett ki. Az 1200/1201-es sorozat gyártása 1961 őszén 67 071 autó elkészültévelfejeződött be, amelyek közül mintegy 27 ezer lépcsőshátú, nagyjából 15 ezer pedig kombikarosszériát kapott, míg a továbbiak haszonjármű-változatban gördültek le a szerelőszalagról.

801

Schrekra dol Deck in noviton. Dokum, sunim Vernas orkefan se. Deck in noviton. Kisuaheli neumix dok barcmope. Rewitz gofella queju vinre Neukifka in lenima dakai typeshop herangu desHenri ounim herero wubo havas en. Schrekra dol Deck in noviton. Lagefeph rhu nekoscha kakain VW udr Audi.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

checkbox_default

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.